کد مطلب:49630
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
چرا نام حضرت فاطمه(س) در قرآن نيامده است؟
اين سوءال نسبت به ائمه عليهم السلام - نيز جاري است و در همه پاسخ مشابهي دارد. شيوه برخورد قرآن با اهل بيت دادن يكسري اصول و معيارها و بيان امتيازات و ويژگي هاي برجسته آنان است. نه ذكر نام آنها مانند آنچه در آيه تطهير اطعام انفاق و...آمده است . اما اين كه از چه رو چنين شيوه اي اتخاذ گرديده كاملا بر ما روشن نيست ولي با توجه به قرائن قرآني و تاريخي مي توان نتايجي به دست آورد: 1- روش قرآن در مسائل مهم فكري اجتماعي و سياسي دادن معيار به جاي معرفي اشخاص است و اين طبيعتا موجب شكوفايي اذهان است و به جامعه اين مسووءليت را مي دهد كه در پي كشف مصاديق انطباق با ضوابط تعيين شده برآيند. 2- جرياناتي در عصر پيامبر وجود داشت كه هر گونه سخني از پيامبر(ص) در مورد اهل بيت(ع) را حمل براين مي كردند كه پيامبر آمده است تا خود را و سپس نزديكانش را بر مردم حاكم گرداند. اين برنامه آن قدر قوت گرفت كه پيامبر(ص) را مجبور ساخت به هنگام نوشتن وصيت از تصميم خود منصرف شود زيرا بيم آن مي رفت كه برخي به خاطر اجراي برنامه هاي شوم خود حتي اصل رسالت پيامبر(ص) را منكر شوند چنانچه يزيد گفت: {Hلعبت هاشم بالملك فلا خبرجأ و لا وحي نزل H} با نگاهي دقيق به حوادث تاريخي به خوبي روشن مي شود كه همين مساله در مورد قرآن نيز راه مي يافت و اگر به صراحت نامي از آنان مي آمد و با اجمال و اشاره قضيه ختم نمي شد چه بسا الهي بودن آن را نيز منكر مي شدند و اساسا بنيان دين را ويران مي ساختند. در اين جا ممكن است گفته شود كه خداوندخوداعلام داشته كه حافظ قرآ ن است. پاسخ آن است كه: بلي ولي خداوند هر چيزي را از طريق اسباب و وسايل ويژه و مناسبش به انجام مي رساند و يكي از اسباب حفظ قرآن رعايت همين شيوه هاست زيرا اين روش انگيزه مخالفت و تحريف قرآن را از بين برده يا محدود مي سازد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.